Jumaat, Januari 09, 2009

RANTAU BALKAN MENGELETAR



SOFIA - Beratus-ratus ribu penduduk rantau Balkan terpaksa mengharungi musim sejuk tanpa alat pemanas semalam berikutan perbalahan mengenai bekalan gas asli antara Rusia dan Ukraine.
Sejumlah hospital dan kilang terpaksa ditutup selepas kebanyakan sistem pemanasan di rantau itu yang menggunakan gas asli tidak dapat beroperasi akibat kekurangan bekalan.
Di Bosnia, kira-kira 100,000 kediaman berada pada cuaca bawah paras beku manakala 80,000 orang di bandar kedua terbesar di Serbia, Novi Sad turut mengalami keadaan sama.
Sekolah-sekolah di Bulgaria turut ditutup manakala sekurang-kurangnya 65,000 kediaman di negara itu terpaksa mengalami nasib sama.
Rusia yang merupakan pengeluar gas asli terbesar di dunia membekalkan 40 peratus sumber gas kepada negara-negara Kesatuan Eropah (EU) melalui saluran paip utama di Ukraine.
Bagaimanapun, Ukraine enggan membayar tarif baru gas asli yang lebih mahal menyebabkan Moscow memotong semua bekalan gas ke negara itu bermula 1 Januari lepas manakala penghantaran bagi Eropah pula dihentikan kelmarin.
Pemotongan tersebut menjejaskan rantau Balkan dan blok EU sekali gus mencetuskan krisis tenaga terburuk di Eropah.
"Ketika ini, ekonomi Balkan berhadapan krisis," kata ketua Kesatuan sekerja kedua terbesar di Bulgaria, Konstantin Trenchev yang menganjurkan satu bantahan di hadapan kedutaan Ukraine.




Berikutan krisis tersebut, Bulgaria dan negara-negara miskin Eropah meminta EU supaya menyalurkan dana bagi membina saluran-saluran gas baru bagi mengelak keadaan terlalu bergantung terhadap Ukraine.
Sofia kini menggantung bekalan gas kepada 72 pelanggan industri dan memotong sejumlah besar penghantaran terhadap 153 syarikat kerana bekalan domestik yang terhad. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

setiap artikel,hal ehwal semasa atau apa apa yang tertulis disini berdasarkan sumber yang sahih..saya mengalu-alukan kritikan,cadangan atau komen anda


visitor maps-negara pengunjung blog saya